Hurtig Tai Chi Chuan

Tai Chi Chuan er mest kendt for dets langsomme, bløde bevægelser. Men det står klart for
enhver, der har set Tai Chi anvendt i selvforsvar, at de langsomme bevægelser giver stor styrke og
hurtighed. Tai Chi Bliver mest trænet langsomt, men det kan give stort udbytte at træne Tai Chi
bevægelserne hurtigt. Tai Chi er fra begyndelsen blevet udført både hurtigt og langsomt. De første
sæt Chen familien underviste skiftede i tempoet, med eksplosive bevægelser, lange hop og stamp i
gulvet. Da Yang familien begyndte at undervise mere åbent, så de et behov for en form, der var
nemmere at lære for begyndere. Så den langsommeYang-stil, som den undervises i dag, laver man
uden eksplosive eller hurtige bevægelser, men kampbevægelserne er stadig intakt, de bliver blot
lavet på en måde så de kan udføres langsomt(Man kan jo feks. ikke hoppe langsomt).

I ældre tid, når eleven havde været hos læreren i nogle år og var blevet stærk og smidig af det
langsomme Tai Chi, begyndte læreren efterhånden at undervise partnerøvelser, hurtige sæt og
våbensæt.

Disse sæt bliver i dag kun set meget sjældent, simpelthen fordi de kun blev undervist til meget
dygtige elever. Yang familien havde hundreder af elever, og de kunne jo ikke alle være gode. Så
de hurtige sæt bliver i dag kun undervist af lærere, der repræsenterer en linje fra en af de store
mestre.

Mester Tungs bedstefar, Tung Ying-Chieh, skabte to hurtige sæt, som mester Tung i dag
underviser til seriøse og vedholdende elever. Det første hurtige sæt er samme sekvens som det
langsomme sæt, blot udført hurtigt (ca. 2-3 min.), og med Fa-jing (eksplosiv energi). Enkelte
bevægelser bliver udført lidt anderledes. Nogle med lange hop, der gør en i stand til at komme
hurtigt ind på modstanderen, og med stamp i jorden, der giver stærke spark. Ligesom i det
langsomme Tai Chi tager man lange skridt, men armbevægelserne er mindre og mere kompakte.
Den første bevægelse, 'hold om påfuglens hale', indeholder i den hurtige version disse hop og
stamp. Armene er også anderledes, de laver en sakseformet bevægelse og afslutter med et skub,
hvor hænderne peger lige frem. Men bevægelsen indeholder stadig de grundlæggende dele,
afværg, træk og skub. Den hurtige form er ikke kun for unge mennesker, selvom den er meget
dynamisk. "I Kina" siger mester Tung "vil ældre også lære de hurtige sæt, selvom de ikke vil lære
at slås. Det forbedrer deres koncentration og giver dem masser af energi".

Han advarer mod at man lærer hurtig Tai Chi for tidligt. "Mange, der ser det hurtige, vil gerne lære
det med det samme. Men man skal hellere vente et par år til man er sikker på, at man kan det
langsomme godt".

Mester Tung underviser avancerede sæt til elever, der træner vedholdende og seriøst.

Tilbage til Forsiden